ANATOMIE SK8BOARDU

MONTÁŽ

ÚDRŽBA

ANATOMIE SK8BOARDU
Začátkem trocha osvěty z čeho pak se nám ten skateboard skládá. Pro znalé to bude čtení vezkrze nudné (jakož ostatně asi celý článek), pro neznalé doufejme poučné.


Deska


Je vyrobena z dýh kanadského javoru. Většina desek má sedm vrstev. Liší se různou šířkou, délkou a zahnutím špičky a paty, velikostí concavu (podélné prohnutí desky). Výběr desky je zcela individuální záležitost a neexistuje nějaký obecně platný pravidlo jak si vybrat.
 


Trucky


Důležitá součást skateboardu. Skládají se z hangeru, baseplatu, kingpinu (centrální šroub) a silentbloků. Jsou vyrobeny převážně z slitiny hliníku, osička je ocelová. Silentbloky slouží k pružnému upevnění hangeru k baseplatu, naklánění hangeru způsobuje zatáčení skateboardu. Silentbloky se vyrábějí ve třechtvrdostech - hard, medium a soft. Pro běžné ježdění jsou optimální silentbloky střední tvrdosti (medium).<


Kola


Kolečko je kulaté. To proto, aby to lépe jelo. Kvalitní skateboardová kola jsou vyrobena z urethanu a jsou k dostání v různých velikostech a tvrdostech. Tyto dva důležité údaje jsou vyznačeny přímo na každém kolečku. Velikost se udává v milimetrech a v současné době jsou nejběžnější velikosti od 52mm do 61mm. Pro začínající lze doporučit velikost 53 až 55 milimetrů. Tvrdost se udává v jednotkách Shore A - čím vyšší číslo, tím tvrdší kolo. Tvrdosti se pohybují v rozsahu od 92A do 103A. Nejčastěji se setkáte s tvrdostmi 97A, 98A, 101A. Některá kola nemají tvrdost vyznačenou, v tom případě se jedná převážně o tvrdost 101A, která je v současnosti nejrozšířenější.

Ložiska


Ložiska se dávají do koleček. To proto, aby to lépe jelo. V každém kolečku je obvykle jeden pár ložisek, což znamená, že budete potřebovat ložisek osm. Jeden čas se objevila i kolečka pouze s jedním ložiskem, ale nějak se neuchytila. Do sk8 kol se používají výhradně jednořadá kuličková ložiska řady 608 (každá firma má svoje označení, toto označení se používá u českých ZKL). Lze si pořídit ložiska nekrytá, krytá jednostranně, či oboustranně nebo s protiprachovou izolací. Lze doporučit zakoupení kvalitnějších ložisek - bude vás to do začátku sice stát víc peněz, ale kvalitní ložiska vydrží mnohokrát déle než nekrytá od pochybného výrobce, u kterých není výjimkou, že se po měsíci intenzivního ježdění vykloktají a vysypou. Kvalitní ložiska by vám měli nabídnou v každém skateshopu, výhodná alternativa jsou ruský ložiska, který jsou vcelku kvalitní a přitom levný. Špičku představují ložiska firmy SKF, čemuž ale odpovídá i špičková cena.
 

MONTÁŽ

A nyní již ke konkrétnímu postupu jak si smontovat skateboard. Nejedná se o složitou proceduru a zvládnou ji jak skalní příznivci Receptáře, tak manuálně nezruční jedinci. Budete k tomu potřebovat dvě ruce, ostrej nůž, klíče 10, 13 a 14 a buď křížový šroubovák, nebo imbus, podle toho, jaké používáte šroubky. Ještě poznámka - pokud si kupujete v některém ze skateshopů celý komplet, prodavač vám ho rád zkompletuje.

Nalepování gripu


Procedura, kterou se obvykle začíná, a při který se toho dá nejvíce zkazit. Položte si desku na stůl nebo na zem. Sejměte ze spodní části ochrannou fólii a grip uchopte každou rukou za jeden konec. Grip si umístěte zkusmo nad desku. Poté přiložte jeden konec na desku a přitlačte kousek gripu, přičemž držte druhou rukou grip napnutý v dostatečný výšce, aby se nepřilepila zbylá část. Je žádoucí hlídat si rovnoběžnost nalepovaného gripu s deskou. Potom pomalu postupujte směrem k druhému konci desky a přitlačujte pečlivě grip. Druhou rukou držte nepřilepenou část stále napnutou, zamezíte tím vzniku vzduchových bublin. Na závěr ořízněte nožem naplocho přesahující grip podél obrysu desky. Pokud vám přeci jenom vzniknou bubliny, propíchněte je špendlíkem a vytlačte nežádoucí vzduch.

Hardware


Máte-li nalepen grip, jste z nejhoršího venku. Na zbytku se nedá nic zkazit, takže jen v rychlosti. Připevněte trucky k desce (pod trucky můžete vložit gumové podložky) a šrouby dostatečně dotáhněte. Trucky se umísťují zrcadlově proti sobě, silentblokama dovnitř. Tato poznámka možná působí trochu stupidně, ale už jsem párkrát viděl blbě namontovaný trucky, což má v první řadě za následek nežádoucí chování sk8tu při zatáčení a za druhé budete všude za blbce. Jako další nasaďte ložiska do koleček. Ložiska tam lezou pěkně ztuha, takže je nejlepší, pokud nemáte po ruce speciální sk8 nářadí s nasazovákem ložisek, nasadit ložisko na truck a kolečko na něj pořádně natlačit. Poté kolečko vyjměte, nasaďte druhé ložisko a postup opakujte. Na závěr už zbývá jenom upevnit kola na trucky (není snad třeba nic dodávat) a hurá do ulic!

ÚDRŽBA
Sk8 je sportovní pomůcka vcelku nenáročná na údržbu, takže jen v krátkosti, na co by jste neměli zapomenout.

Výměna gripu


K této nezáživné činnosti nebudete přistupovat příliš často, jelikož desku s největší pravděpodobností dřív zlomíte, než bude nutné vyměnit grip z důvodu jeho opotřebovanosti.


Ložiska


Máte-li ložiska kvalitní, nepotřebují v podstatě žádnou péči. Máte-li naopak ložiska nekrytá, je vhodné je občas vyčistit, ale nemazat. Toť vše.

Prostřídání kol

Je běžné, že každé kolo na vašem sk8tu je namáháno jinak, což je dáno např. stylem jízdy nebo triky, který děláte nejčastěji. Proto je vhodné čas od času kola prostřídávat křížem nebo obracet (je jedno jestli budete mít kolečko obrázkem dovnitř nebo ven. V současný době jsou kola z 99,9% symetrická). Docílíte tím rovnoměrného opotřebování.